Oversigt over alarm services
Her kan du se et overblik over de services, de forskellige alarmselskaber tilbyder.
Installationspris:
Installationspris skal ses som en engangsbetaling. Prisen betaler du for at få sat alarmen op. Det er som udgangspunkt ikke penge du får refunderet, selvom du efterfølgende skulle annullere tyverialarmen igen.
GSM:
GSM er det samme net som f.eks. din mobiltelefon bruger. I gamle dage var en tyverialarm typisk opkoblet til en fastnetlinje, men i dag det næsten kun GSM der bruges. Signalet er trådløst, og kræver derfor ingen store og dyre installationer, som det ellers tit gjorde for blot nogle år siden. Man sætter simpelthen et ganske almindeligt simkort i alarmen, hvorefter alt signal er trådløst.
Internet/Bredbånd:
I stedet for GSM, kan alarmen bruge en internet opkobling. Der er fordele og ulemper ved begge dele, men mange mener at internettet er mere stabilt end GSM. Tilgengæld kræver det at du har internet i din bolig med fast opkobling.
Opkoblet til vagtcentral:
En opkobling til vagtcentral er nødvendig hvis du ikke selv ønsker at agere vagtmand. Vagtcentralen kontakter dig og eventuelt andre, og derefter sender de automatisk en vagtmand ud til adressen.
Forsikringsgodkendt:
Alt efter hvor stor dækning du har, og hvilket forsikringsselskab du bruger, kan der være forskelle på om de godtager alarmsystemet som forsikringsgodkendt. Så husk altid at spørge din forsikring, hvis det er et vigtigt punkt for dig. Hvis du får installeret en tyverialarm der er forsikringsgodkendt, vil din indbo-forsikring stort set altid blive billigere.
Bliver monteret af alarmselskabet:
Der er mange fordele ved at lade en uddannet montør installere alarmen. De har mange erfaringer du kan trække på, og du undgår derfor at sætte for lidt eller for meget udstyr op. Derudover slipper du så også for besværet selv, og kan være sikker på at det bliver gjort så godt som det er muligt. Til gengæld koster det også ekstra penge, og der er derfor penge at spare hvis du selv installerer alarmen.
Gebyr ved vagtudrykning:
Alt efter hvilken vagtaftale du har, koster det penge når en vagt kommer ud og tjekker dit hus, efter at en alarm er gået. Du kan få vagtaftaler hvor du ikke skal betale ved en vagtudrykning, men til gengæld stiger det månedtlige abonnement typisk med 100 kr.
Udendørssirene (Tilvalg):
En udendørssirene er en god idé hvis der er langt til dine naboer. Med en udendørssirene vil tyven ikke få ro til at arbejde, da folk i området vil blive opmærksomme når de hører alarmen.
Vand-/Røg-/Naturgas-/Kuliltesensor (Tilvalg):
Mulighed for at tilkoble andre sensorer til din tyverialarm, så du f.eks. også kan blive dækket i mod brand, gasudslip o.lign. Det smarte ved at have en røgalarm tilkoblet alarmsystemet, og ikke bare en “normal” batteridrevet fra brugsen, er at de også vil være opkoblet til en vagtcentral, og en brand ville derfor kunne blive stoppet hurtigere, hvis du ikke selv er hjemme til at høre alarmen.
Tager højde for kæledyr:
Mange alarmsystemer kan i dag tage hensyn til kæledyr i boligen. Dette betyder at selvom du har hunde og katte gående, så aktiverer de ikke alarmen. Kæledyrssensorerne vil typisk være mærket med en vægt, så alt under den vægt (f.eks. 35 kg) reagerer alarmen ikke på.
Nøgleboks:
En nøgleboks hænger udenpå din bolig, så en vagtmand kan komme ind uden at skulle tilkalde en låsesmed. Det er vigtigt at en vagt kan komme ind i huset, så han kan konstaterer grunden til at alarmen er gået.
Video/Fotoopkobling:
Nogle alarmselskaber tilbyder at du kan få videoovervågning tilkoblet. Alternativt kan du få sensorer med video, der automatisk tænder hvis en alarm går. På den måde kan du have privatliv, da videoen kun ruller når alarmen er aktiveret. Videoen bliver vist direkte på alarmcentralen, så de kan se med det samme om det er en fejlalarm, eller om det er en indbrudstyv. Billederne kan efterfølgende gives til politiet, som kan bruge det i deres efterforskning.
SMS Betjening:
Med SMS betjening kan du skrive en SMS fra din mobiltelefon og til eller frakoble alarmen. Du kan også tjekke status og se om den er aktiveret eller slukket og se om der har været en alarm.
Ejes Udstyret:
Det er forskelligt om du ejer eller lejer udstyret. Hvis du låner udstyret har du ingen udgifter til vedligeholdelse af alarmen og ej heller skal du tænke på værditab. Til gengæld skal du så også bede alarmselskabet om at nedtage udstyret og sætte det op igen, hvis du f.eks. skal flytte eller renovere huset. Dette koster typisk 750 kr. per gang.
Internet Betjening:
Med internet betjening kan du logge ind på alarmselskabets hjemmeside, og se status på din alarm. F.eks. om den er aktiveret eller om der er gået en alarm.