Grundlæggende søgemaskineoptimering

Analyser

Skal man til at opbygge en helt ny webside, bør man inden man går igang undersøge sine mulige konkurrenter. Hvilke nøgleord bruger de på deres websider. Hvordan har forskellige nøgleord indflydelse på deres placering i søgemaskinerne. Hvis den side du vil lave skal handle om fiskeri, skal du finde ud af hvilke ord brugerne søger på, når de vil finde en side om dette emne.

Der findes flere værktøjer, som kan give dig en idé om hvilke nøgleord du skal bruge. Et af dem hedder Adwords Clever Wizard, og kan downloades her. Dette program giver dig mulighed for at se hvor mange gange der søgt på et givent ord, og hvilke andre ord der er brugt i kombination. Når du har fundet 2-3 primære nøgleord og sætninger, skal de selvfølgelig bruges på din webside. Det er det helt grundlæggende ved søgemaskineoptimering.

Opbygning af websiden

Alle sider på dit site skal have en titel. Alle titler skal være korte og præcise, og skal afspejle indholdet på den pågældende side. Dine nøgleord skal være repræsenteret i titlen mindst en gang. Husk at titlen bliver vist med stor tekst på googles resultatside. Derfor skal du være omhyggelig med at få lavet en god titel som lokker besøgende ind på dit site.

Mange søgemaskiner bruger metatags til at placere siderne i deres hiraki. Google bruger dem ikke så meget mere som før i tiden. Man kan dog lige så godt lave dem. De skader ikke. Den vigtigste metatag er keywords-taggen. Her skal du placere dine vigtige nøgleord. Den anden som vi skal fremhæve her er description-taggen. Den bliver nogle gange brugt på googles resultatsider.

En af de ting som søgemaskinerne vægter højt er tekst. Her snakker vi om ganske almindelig læsbar tekst. Vi anbefaler at der mindt er 250 ord på hver webside. Af disse 250 ord, er det en god rettesnor at max 6% skal være nøgleord. Pas på med at overdrive brugen af nøgleord på din side. Google vil tolke det som spam og et forsøg på at snyde sig til en højere placering. Konsekvensen kan være at søgemaskinerne enten udelukker din side
fra deres index, eller at din side bliver placeret langt nede på resultatsiden.

Af alle disse ord, bliver nøgleord med stor skrift vægtet højere end ord med almindelig skriftstørrelse. Det er derfor en god idé at bruge Hx til sine overskrifter. Det skal dog siges at overskrifter ikke vægter lige så højt som tidligere. Så lad være med at ødelægge dit design med dem, hvis målet kun er søgemaskineoptimering.

Nøgleord i links vægter højt. Især hvis der bliver linket til en side med relevans til nøgleordet. Hvis du linker til interne sider, har webcrawleren samtidig lettere ved at ved at finde hele dit site. Når man opbygger en webside, laver man ofte en menu til navigation. Navigation kan laves på mange forskellige måder. Når man bruger grafik til sin navigation, skal man huske altid at bruge en alternativ tekst i sin IMG tag. Googlebot kan ikke se billederne, og bruger derfor den alternative tekst istedet. Man kan med fordel bruge sine nøgleord i disse alternative tekster.

Det optimale er helt sikkert at lave ganske almindelige tekstlinks i sin navigation.

Kildekode

Når webcrawleren “kigger” på dine sider, ser den kun din kildekode. Den ser ikke siden som browseren ser den. Det er vigtigt at du får lavet dine websider, så det vigtige indhold fysisk ligger så langt oppe i dokumentet som muligt, da de første ord vægter højest. Dette kan du læse mere om i artiklen om kildekodeoptimering – en vigtig del af søgemaskineoptimering