3 råd til virksomhedens visuelle identitet
Der er høj konkurrence på de fleste danske markeder, og derfor kæmper virksomheder en indædt kamp for at skille sig ud fra mængden og tilbyde et unikt produkt.
Derfor er det yderst vigtigt at virksomheder har styr på deres visuelle identitet.
Hvad er en ”visuel identitet”?
Den visuelle identitet er med til at bestemme, hvordan en målgruppe opfatter og betragter en virksomhed. Hvordan en virksomhed agerer på de sociale medier, er med til at definere hvordan den bliver opfattet. Ligger virksomhed f.eks. afslappede billeder ud af medarbejdere, der viser dem socialisere sig med hinanden, vil det muligvis give et billede af et sted, der vægter glæden hos deres medarbejdere højt.
3 gode råd
- Definér virksomhedens målgruppe.
Det første skridt man bør tage, er at definere målgruppen man forsøger at nå ud til. Det bliver meget lettere at brande sig korrekt, når man har styr på hvem man forsøger at nå ud til med sit budskab. - Hvilken værdi kan I tilbyde?
Hvorfor skal målgruppen benytte sig af, eller købe, jeres produkt eller service? Hvilket behov forsøger I at opfylde? Sørg for at få styr på hvorfor jeres målgruppe skal investere i jeres produkter. Herefter er det lettere at få tilpasset sit budskab, så det rammer rigtigt. - Visualisér jeres personlighed
Når I forstår virksomhedens målgruppe og har fundet frem til værdien, der tilbydes denne, skal I se på, hvordan i visualisere virksomhedens personlig korrekt. I dag foregår meget af kontakten med målgruppen via nettet, og ikke ansigt til ansigt som før i tiden. Derfor skal der tænkes meget over jeres farvevalg på hjemmeside, i logoet og på de sociale medier. Sørg for at få skrevet gode tekster, der fanger stemningen i forsøger at opnå. Er I et friskt ungt brand eller mere traditionel virksomhed? Dette skal afspejles i designet af hjemmeside samt fremgå i formuleringen af jeres tekster.
Når I har styr på farvevalg, design og logo kan det være en idé at indkøbe kontormaterialer med trykte logoer. Derudover kan man købe stempler med logo, så det tydeligt fremgår på alle dokumenter og kontrakter, at virksomheden har godkendt og underskrevet disse.
Ved at følge ovenstående råd kan I hurtigt få bedre styr, på jeres virksomheds visuelle identitet.