Business

2 gode råd du bør tænke over før du starter en forretning

At starte en virksomhed er et stort skridt. Derfor er det også vigtigt, at man har styr på nogle grundlæggende ting før man starter. Der er nogle iværksættere der bare springer ud i det uden meget forberedelse – og alt respekt for det. Men det har dog aldrig skadet, at forberede sig og sørge for, at tingene er i orden allerede fra start.

 

Hvis man kigger på iværksætterportalen Amino, så vil man ofte kunne se, at mange iværksættere – som allerede ér startet – har nogle helt grundlæggende spørgsmål omkring dét, at starte virksomhed.

 

Lav en forretningsplan

Der er mange iværksættere der ikke får lavet en forretningsplan. Dette kan skyldes, at de ikke finder det nødvendigt eller, at de har hørt en anden iværksætter have succes uden. Der er dog mange som misforstår en forretningsplan. En forretningsplan er ikke en plan som skal følges slavisk. Det er en dynamisk plan, som kan ændres fra tid til anden.

 

En forretningsplan er en plan er lidt som en skabelon. Du finder din målgruppe, dine idéer bliver skrevet ned, dine forventninger bliver skrevet ned – alt omkring din virksomhed får du ned på skrift. Der vil undervejs være nogle svære spørgsmål. Som eksempelvis “Hvilken målgruppe skal din virksomhed ramme”. Den er svær, for de fleste vil jo enten sige “alle de som vil købe produktet” eller “alle fra 7 år til 100 år”.

 

Her er det vigtigt, at udpensle hvilken målgruppe der er den primære målgruppe. Hvis du eksempelvis sælger playstations. Så er din målgruppe nok primært 15-30 år. Dermed har du ikke afskrevet alle andre målgrupper – men det er nok primært denne målgruppe som vil købe dit produkt.

 

En forretningsplan kan være et godt værktøj hvis det bliver brugt rigtigt. Du kan også undersøge dit idégrundlag med en forretningsplan.

 

Konkurrentanalyse

En konkurrentanalyse er et ekstremt vigtigt værktøj for enhver forretning. Man kan bruge en konkurrentanalyse til mange ting. Lad os antage, at du vil starte en skobutik. Det første du skal gøre er, at finde ud af om der er et marked for en skobutik, på den lokation som du påtænker.

 

Når du eksempelvis har fundet ud af hvor din skobutik kunne ligge, så skal du finde ud af om du har nogen konkurrenter i nærheden. Hvis det viser sig, at det er tilfældet, så skal du påbegynde din analyse.

 

  • Hvor populær er den/de nuværende skobutik(ker)
  • Hvor meget omsætter de for? (check evt. proff)
  • Hvordan er deres anmeldelser på nettet
  • Hvis der er dårlige anmeldelser – hvad omhandler disse så? Kan jeg gøre det bedre?
  • Hvor mange ansatte er der
  • Hvordan er indretningen
  • Hvordan tager de imod kunderne
  • Hvordan engagerer de sig – både i virkeligheden og på nettet. Eksempelvis på deres facebook-side
  • Har de en hjemmeside?

 

Listen kan fortsætte. Der findes mange skabeloner og mere dybdegående artikler omkring konkurrentanalyser på nettet – men med sådan én i baghånden, så er du rigtig godt stillet.